Strefa pacjenta

Strefa pacjenta

Strefa pacjenta
Najczęściej zadawane pytania
Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami związanymi z obsługą Pacjenta oraz opieką medyczną udzielaną w naszych placówkach.

Obsługa Pacjenta

1. W jaki sposób można umówić się na wizytę, badanie lub zabieg w naszych przychodniach?

 Pacjent może umówić się: osobiście w rejestracji, telefonicznie, za pomocą e-rejestracji lub za pośrednictwem osoby upoważnionej.

 

2. Jakie dane są potrzebne do wystawienia zwolnienia L-4?

Do wystawienia zwolnienia lekarskiego niezbędny jest PESEL pacjenta.

 

3. W jaki sposób można zapłacić za realizowane usługi?

Płatności za usługi można dokonać przy użyciu karty płatniczej, gotówki lub przelewem (w przypadku teleporady)

 

4. Czy pacjent niepełnosprawny lub posiadający trudności z poruszaniem się może skorzystać z usług w naszej przychodni?

Tak, na ulicy Barskiej i Grzegórzeckiej, na ulicy Rogozińskiego nie posiadamy udogodnień dla osób z trudnościami w poruszaniu się.

Opieka medyczna

1. W jaki sposób mogę złożyć deklarację do lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ?

Deklaracje można wypełnić w naszej placówce przy ul. Grzegórzeckiej 67C w godzinach otwarcia placówki lub za pośrednictwem internetowego konta pacjenta (IKP).

 

2. Czy składając deklaracje do lekarza/pielęgniarki/położnej POZ muszę wypisać się ze starej przychodni?

 Nie ma takiej konieczności, dane są automatycznie aktualizowane w systemie NFZ.

 

3. W jakich godzinach pracuje poradnia POZ?

Świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00-18:00.

 

4. Gdzie mogę skorzystać z opieki medycznej poza godzinami pracy poradni POZ?

W godzinach 18:00-8:00 oraz w święta Pacjenci mogą się zgłaszać do placówek Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Lista placówek dostępna jest na stronie internetowej Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

 

5. Do jakich poradni specjalistycznych można zapisać się w ramach umowy z NFZ?

Posiadamy kontrakt z NFZ w zakresie: neurologii, chirurgii ogólnej, ortopedii, okulistyki, logopedii, urologii oraz psychiatrii i psychologii.

 

6. Czy do poradni specjalistycznej w ramach NFZ potrzebuję skierowanie?

Tak, skierowanie jest potrzebne do wszystkich wyżej wymienionych poradni specjalistycznych poza świadczeniami w zakresie psychiatrii.

 

7. Kto nie musi posiadać wymaganego skierowania do specjalisty?

- Osoby chore na gruźlicę
- Osoby zakażone wirusem HIV
- Inwalidzi wojenni i wojskowi, kombatanci oraz osoby represjonowane
- Cywilne niewidome ofiary działań wojennych
- Uprawnieni żołnierze lub pracownicy, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- Weterani poszkodowani, w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa

 

8. Kto posiada uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością?

- Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu
- Inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci
- Uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani - w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- Kobiety w ciąży
- Świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu
- Działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych
- Osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności
- Osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich

 

9. Jakie bezpłatne badania profilaktyczne wykonywane są w naszych placówkach?

Badanie mammografii:

Badanie wykonywane jest w placówkach przy ul. Barskiej 12 i ul. Grzegórzeckiej 67C. Program profilaktyczny adresowany jest do kobiet w wieku 50-69 lat, które raz na 2 lata mogą bezpłatnie skorzystać z badania. Pacjentki obciążone rakiem piersi wśród członków rodziny (matka, siostra, córka) lub mające mutacje w obrębie genów BRCA1 lub BRCA2 mogą wykonać ponowną mammografię po 12 miesiącach. Do wzięcia udziału w badaniu nie wymagane jest skierowanie.

Program Badań Przesiewowych Raka Jelita Grubego:

Badanie wykonywane jest w placówce przy ul. Barskiej 12. Skierowane jest do osób w wieku 55-64 lata, które w ciągu ostatnich 10 lat nie miały wykonywanej kolonoskopii.  Program realizowany jest na podstawie imiennego zaproszenia. Szczegóły programu znajdują się na stronie internetowej: http://pbp.org.pl

 

10. Co jest dowodem ubezpieczenia zdrowotnego i uprawnia pacjenta do uzyskania świadczenia w ramach NFZ?

Każda z przychodni posiada dostęp do Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) i na podstawie nr PESEL weryfikuje status ubezpieczenia.

 

11.  Czy lekarz na wizycie prywatnej może wydać skierowanie do Szpitala w ramach NFZ?

Każdy lekarz niezależnie od rodzaju wizyty, może kierować pacjentów na leczenie szpitalne refundowane przez NFZ.

 

12. Czy lekarz na wizycie prywatnej może wydać skierowanie na badania diagnostyczne (tomograf komputerowy, rezonans magnetyczny) w ramach NFZ?

Skierowanie na badania diagnostyczne (tomograf komputerowy, rezonans magnetyczny) w ramach NFZ może zostać wystawione jedynie przez lekarza podczas wizyty realizowanej w ramach NFZ.

 

 

 

Dokumentacja medyczna

1. W jaki sposób mogę otrzymać dostęp do dokumentacji medycznej?

Każdy pacjent uprawniony jest do otrzymania kopii swojej dokumentacji medycznej – w tym celu wystarczy wniosek ustny lub pisemny określający:

- zakres dokumentacji medycznej (ze wszystkich poradni, a określonej/określonych poradni)

- ramy czasowe dokumentacji (od pierwszej wizyty do dnia złożenia wniosku, wybrane lata, konkretne daty)

Możliwe jest udostępnienie kopii dokumentacji medycznej drogą elektroniczną – w takim przypadku dokumentacja jest wysyłana na potwierdzony przez pacjenta adres e-mail w postaci zaszyfrowanego pliku, a hasło do odszyfrowania pliku osobnym kanałem komunikacyjnym (SMS).

Zgodnie z zapisami art. 28 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta pierwsze udostępnienie  kopii dokumentacji medycznie jest nieodpłatne, natomiast za każde kolejne jest odpłatne za każdą stronę w wysokości 0,38 zł.

WAŻNE!

Przed wydaniem dokumentacji medycznej pacjenta nasz pracownik - w celu zapobieżenia udostępnieniu danych osobowych pacjenta zawartych w dokumentacji medycznej osobie nieuprawnionej -  zweryfikuje Pani/Pana tożsamość – w związku z czym prosimy o przygotowanie i okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem.

 

2. Kto może odebrać za mnie wyniki badań lub moje dokumenty?

Zgodnie z zapisami art. 26 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wyniki badań lub kopię dokumentacji medycznej pacjenta może odebrać:

- pacjent

- przedstawiciel ustawowy pacjenta

- osoba upoważniona przez pacjenta.

Po śmierci pacjenta dokumentację medyczną może odebrać:

- osoba upoważniona przez pacjenta za życia

- osoba, która w chwili zgonu była przedstawicielem ustawowym pacjenta

- osoba bliska do drugiej linii pokrewieństwa, chyba że sprzeciwi się temu inna osoba bliska

- osoba bliska, chyba że sprzeciwił się temu pacjent za życia.

W przypadku, gdy pacjent złożył oświadczenie, że nie upoważnia nikogo do informacji o stanie zdrowia  i  dostępu do swojej dokumentacji medycznej – będzie on jedyną osoba uprawnioną do odbioru wyników badań i dokumentacji medycznej .

Upoważnienie do otrzymania informacji o stanie zdrowia lub kopii dokumentacji medycznej pacjent może złożyć w rejestracji osobiście lub za pośrednictwem osoby upoważnionej – w takim przypadku pracownik recepcji skontaktuje się z pacjentem telefonicznie w celu potwierdzenia upoważnienia i tożsamości osoby upoważnionej.

W przypadku  braku danych kontaktowych w systemie informatycznym lub braku potwierdzenia upoważnienia ze strony pacjenta i ryzykiem ujawnienia danych osobowych i medycznych pacjenta osobie nieupoważnionej kopia dokumentacji nie zostanie wydana.

 

WAŻNE!

Przed wydaniem dokumentacji medycznej pacjenta nasz pracownik osobie upoważnionej przez pacjenta  - w celu zapobieżenia udostępnieniu danych osobowych pacjenta zawartych w dokumentacji medycznej osobie nieuprawnionej -  zweryfikuje tożsamość osoby, której ma być wydana dokumentacja medyczna pacjenta – w związku z czym prosimy o przygotowanie i okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem.

Informacja o organizacji teleporady w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej

Centrum Medicina Sp. z.o.o. udziela świadczeń opieki zdrowotnej w formie teleporad zgodnie z Rozporządzeniem ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020 poz. 1395) na podstawie poniższych zasad:

 

Informacje ogólne

·       Teleporady udzielają lekarz poz, pielęgniarka poz, położna poz. w zakresie swoich kompetencji.

·       Teleporady udzielane są telefonicznie a w uzasadnionych przypadkach z wykorzystaniem poczty elektronicznej.

·       Teleporady przeprowadzane są w warunkach gwarantujących poufność, zapewniając brak dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

 

Rejestracja

·       Rejestracja na teleporady odbywa się na zasadach ogólnych tj. osobiście, przez osobę trzecią, telefonicznie przez rejestracje właściwych przychodni lub infolinię pod numerem 12 204 10 10 bądź za pośrednictwem poczty elektronicznej: tarasy@medicina.pl

·       W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, personel Medicina informuje pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie) o zmianie tego terminu.

 

Przeprowadzenie teleporady

·       W wyznaczonym terminie telefonicznie z pacjentem skontaktuje się osoba udzielająca świadczenia.

·       W przypadku braku kontaktu z pacjentem osoba udzielająca teleporady podejmie co najmniej trzy próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.

·       Jeżeli po trzykrotnej próbie osoba udzielająca teleporady nie skontaktuje się z pacjentem wizyta zostanie usunięta i pacjent musi ponownie dokonać rejestracji.

·       Osoba udzielająca teleporady potwierdza tożsamość pacjenta na podstawie danych osobowych o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, zgormadzonych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.

·       Osoba udzielająca teleporady na podstawie przeprowadzonego badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej udziela świadczenia zdrowotnego i ustala czy teleporada jest wystarczająca dla zgłoszonego problemu zdrowotnego lub informuje pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady

·       W trakcie teleporady pacjent ma prawo zgłosić wolę osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.

·       W ramach teleporady lekarz może wystawić:

1.    e-receptę,

2.    e-skierowanie,

3.    e-zwolnienie,

4.    e-zlecenie na wyroby medyczne,

5.    zlecenie na badania dodatkowe w szczególności laboratoryjne lub obrazowe.

·       W trakcie wizyty lub po jej zakończeniu za pomocą wiadomości sms na podany numer telefonu kontaktowego, lekarz przekaże kod do wystawionej e-recepty, e-skierowania lub e-zlecenia na wyroby medyczne w celu ich realizacji.

·       W przypadku wystawienia zlecenia na badania laboratoryjne lub obrazowe należy zgłosić się po oryginał zlecenia do rejestracji przychodni.

·       Dzieci do 2 roku życia są przyjmowane przez lekarza wyłącznie osobiście. Teleporada jest dopuszczalna na wyraźną prośbę opiekuna prawnego dziecka, a fakt ten odnotowuje się w dokumentacji medycznej świadczeniobiorcy.

 

Internetowe Konto Pacjenta (IKP)

IKP to dostęp do historii udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej, wystawionych receptach, zwolnieniach i skierowaniach. Każdy pacjent może zalogować się do konta poprzez stronę www.pacjent.gov.pl. Do zalogowania niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub e-dowodu.

 

 

 

Zabiegi operacyjne

1. Jakie pielęgnować ranę pooperacyjną?

Po powrocie do domu opatrunki należy wymieniać codziennie na świeże po uprzednim umyciu ciała. Zamiast długich, gorących kąpieli zalecany jest szybki prysznic. Następnie rany należy spryskać specjalistycznym środkiem przeznaczonym do dezynfekcji skóry i błon śluzowych np. Octenisept. Bardzo dobrze sprawdza się również preparat o nazwie Microdacyn. Nie zaleca się stosowania agresywnych, alkoholowych preparatów, spirytusu czy wody utlenionej. Po wyschnięciu preparatu rany zabezpieczamy nowymi, sterylnymi opatrunkami.

Podczas zmiany opatrunków rany należy obserwować pod kątem występowania ewentualnego stanu zapalnego: zaczerwienienia, bólu, miejscowego obrzęku i wzrostu temperatury tkanek wokół rany. Jeżeli zaobserwujemy u siebie występowanie tych objawów lub niepokojącego wysięku ropnego należy udać się na wcześniejszą kontrolę rany do Poradni.

Gojące się rany mogą dawać uczucie swędzenia – należy się jednak powstrzymać od drapania. Zamiast tego ulgę powinno przynieść lekkie uciśnięcie palcem rany przez opatrunek.

Świeżych, niezagojonych, niezabliźnionych ran nie wolno smarować maściami na blizny, kremami czy innymi preparatami. Dopiero po około 8 tygodniach od zabiegu, kiedy skóra całkowicie się zagoi przyjdzie czas na walkę z bliznami. Tutaj pomocne będą kremy takie jak Cepan czy Contractubex.

 

2. Schemat przygotowania do znieczulenia ogólnego

1. Należy nie jeść i nie pić przez 6 godzin przed znieczuleniem.

2. Zaświadczenie od lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do znieczulenia ogólnego oraz aktualne EKG.

3. Jeśli pacjent pozostaje w leczeniu Poradni Kardiologicznej, Endokrynologicznej lub innej to wymagane jest również zaświadczenie od odpowiedniego lekarza specjalisty.

4. Należy zgłosić się z aktualnymi badaniami krwi: morfologia, sód, potas.

5. Pacjenci do zabiegu muszą mieć oznaczoną grupę krwi oraz parametry krzepnięcia (APTT, INR).

6. Należy zgłosić się z całą dotychczasową dokumentacją medyczną.

7. Jeśli badanie lub zabieg ma być wykonany w ramach umowy z NFZ, konieczne jest posiadanie "Skierowania do szpitala".

Zasady odwiedzin pacjentów w szpitalu

W S.C.D.Z. Medicina realizowane są zapisy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, zgodnie z którymi pacjent szpitala ma prawo do kontaktu osobistego z innymi osobami.

 

Odwiedziny w naszym Szpitalu odbywają się we wszystkie dni tygodnia w godzinach 8.00 – 20.00, z wyjątkiem rodziców małych pacjentów, którzy mogą towarzyszyć swoim dzieciom przez cały proces hospitalizacji. Pragniemy naszym pacjentom stworzyć przyjazną atmosferę, umożliwiając kontakt z bliskimi osobami, który wzmacnia poczucie bezpieczeństwa podczas hospitalizacji.

 

Wytyczne dla odwiedzających:

· Osoby odwiedzające zobowiązane są do podporządkowania się wszelkim poleceniom i wskazówkom personelu szpitalnego.

· W czasie odwiedzin należy dbać, aby nie zakłócać swoim zachowaniem ciszy i porządku szpitalnego.

· Osoby odwiedzające zobowiązane są do przestrzegania zasad sanitarno-epidemiologicznych – obowiązek dezynfekcji rąk przed kontaktem z pacjentem i po odwiedzinach.

· Osobom odwiedzającym zakazane jest: spożywanie i dostarczanie pacjentowi alkoholu, narkotyków, innych środków odurzających i substancji psychotropowych.

 

W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a także ze względu na możliwości organizacyjne Szpitala, odwiedziny pacjentów mogą zostać ograniczone.

Informacja o wpływie działalności pracowni RTG

Informacja o wpływie działalności wykonywanej przez jednostkę organizacyjną polegającej na uruchomieniu pracowni rtg oraz uruchomieniu i stosowaniu aparatów rtg na zdrowie ludzi i na środowisko

Na podstawie art. 32c ust. 2 ustawy Prawo atomowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1792, z późn. zm.), informuję, że w jednostce organizacyjnej:

S.C.D.Z. Medicina Sp. z o.o. w Krakowie, przy ul. Grzegórzeckiej 67C

oraz

S.C.D.Z. Medicina Sp. z o.o. w Krakowie, przy ul. Barskiej 12

wykonywana jest działalność związana z narażeniem na promieniowanie jonizujące, polegająca na:

·         uruchamianiu i stosowaniu urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące aparaty RTG OKS 2000, Mammograf Mammomat Fusion

·         uruchamianiu pracowni, w których mają być stosowane źródła promieniowania jonizującego, w szczególności medycznych pracowni rentgenowskich

Dla jednostki zostały wydane decyzje zezwalające na uruchomienie i stosowanie aparatu rtg oraz na uruchomienie pracowni rtg:

Pracowni RTG przy ul. Grzegórzeckiej 67 - Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, DECYZJA Nr 1/8/2022 oraz 2/6/2022 z dnia 27.01.2022

Pracownia RTG przy ul. Barskiej 12 - Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, DECYZJA Nr 1/93/2022 oraz 2/93/2022 z dnia 26.08.2022

Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy Prawo atomowe, w celu dostosowania sposobu oceny zagrożenia do jego spodziewanego poziomu, pracownicy jednostki organizacyjnej zostali zaliczeni do kategorii A/B* narażenia. Ocena narażenia pracowników prowadzona jest na podstawie: systematycznych pomiarów dawek indywidualnych/pomiarów dozymetrycznych w środowisku pracy w sposób pozwalający stwierdzić prawidłowość zaliczenia pracowników do tej kategorii*.

W przeciągu ostatnich 12 miesięcy nie stwierdzono przekroczenia dawek granicznych /dawka skuteczna, dawka równoważna/ określonych dla pracowników.

W dniu 14.02.2022 w pracowni rtg przy ul. Grzegórzeckiej 67C oraz w dniu 15.07.2022
w pracowni rtg przy ul. Barskiej 12 przeprowadzono pomiary dozymetryczne rozkładu mocy dawki promieniowania jonizującego X wokół aparatu rtg OKS 2000 oraz mammografu Mammomat Fusion, podczas których potwierdzono, że konstrukcja ścian, stropów, okien, drzwi oraz zainstalowane urządzenia ochronne w pracowni rtg zabezpiecza osoby pracujące, osoby z ogółu ludności przebywające w sąsiedztwie, a także osoby z ogółu ludności w przypadku pracowni rtg znajdującej się w budynku mieszkalnym przed otrzymaniem w ciągu roku dawek określonych w § 2 i § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1325).

 

Kierownik jednostki organizacyjnej zapewnia wykonywanie działalności związanej z narażeniem zgodnie z zasadą optymalizacji wymagającą, żeby – przy rozsądnym uwzględnieniu czynników ekonomicznych i społecznych oraz aktualnego stanu wiedzy technicznej – liczba narażonych pracowników i osób z ogółu ludności oraz prawdopodobieństwo ich narażenia były jak najmniejsze, a otrzymywane przez nich dawki promieniowania jonizującego były możliwie małe.

Na podstawie powyższych informacji stwierdza się, że działalność w minionych 12 miesiącach nie miała negatywnego wpływu na zdrowie ludzi i środowisko.

W związku z wykonywaniem wyżej opisanej działalności do środowiska są/nie są* uwalniane substancje promieniotwórcze.

 

Tryb składania skarg i wniosków

W przypadku skarg lub wniosków możesz skorzystać z poniższych możliwości:

1. Osobiście – we wtorki, w godzinach 11:00-12:00, można złożyć skargę lub wniosek bezpośrednio u Kierownika placówki. Wymagana jest wcześniejsza rezerwacja terminu.
2. Elektronicznie – prosimy o przesyłanie skarg lub wniosków na adres e-mail: biuro@medicina.pl.
3. Pisemnie – skargi można wysłać tradycyjną pocztą lub złożyć osobiście na formularzu dostępnym w sekcji "pliki do pobrania", która znajduje się poniżej.

Pliki do pobrania

  • Formularz skargi

Skorzystaj z profesjonalnej opieki naszych specjalistów
Zarejestruj się na wizytę!

Rejestracja online

Zaloguj się Załóż konto

Rejestracja telefoniczna

MEDICINA
MEDICINA